Představení hry: Euphrat&Tigris - Souboj králů

Euphrat&Tigris - Souboj králů

Počet hráčů: 2-4.
Doporučený věk: od 12 let.
Délka hry: 45-60 minut.
Autor: Reiner Knizia.
Rok vydání: 2005.
Výrobce: Hans im Glück.
Jiné názvy: Euphrat & Tigris: Wettstreit der Könige (Das Kartenspiel).
Obvyklá cena: cca 590 Kč.
Herní systém: budování civilizace, karetní hra.
Čeština: hra neobsahuje cizojazyčný materiál, pravidla v češtině jsou dostupná ke stažení.

Jedná se o karetní verzi známé a oblíbené deskové hry Euphrat & Tigris. Je to však samostatná a svébytná hra. S minimem herního materiálu zažijete vzrušující zápas o nejlépe se rozvíjející civilizaci.

Hráči zastupují různé dynastie (Lukostřelec, Lev, Býk, Hrnčíř) od úrodných řek Eufrat a Tigris. Jejich úkolem je rozvíjet svou civilizaci ve všech odvětvích života - rozšiřovat populaci, podporovat obchod, šířit náboženství i rozvíjet zemědělství. Pro každé odvětví má hráč svého vůdce, s nimiž rozšiřuje svou moc.

Na začátku je celá země rozdrobena do osmi malých království, symbolizují je červené karty s chrámem a pokladem (viz obrázek). Hráči je postupně přikládáním svých karet rozvíjejí a rozšiřují, za to získávají body a karty s poklady. Musí přitom pamatovat na to, aby na konci hry byla jejich civilizace jednak náležitě, jednak rovnoměrně ve všech oblastech rozvinutá. Vyhrává totiž ten, kdo má nejvíce bodů při porovnání nejméně rozvinutých oblastí. Pokud například Lukostřelec nasbíral nejméně bodů za zemědělství 4, Lev za obchod 3, Hrnčíř za obchod 6 a Býk za náboženství 5, poslední je představitel dynastie Lva, před ním Lukostřelec, atd.

Mezi jednotlivými dynastiemi však často dochází ke konfliktu. Mohou se utkat při souboji, pokud se setkají dva stejní vůdci v jednom království, nebo vytáhnou do války, jsou-li stejní vůdci ve dvou právě propojených královstvích. Vítěz získává body a vliv, neboť poražený musí svého vůdce stáhnout. Je to skutečný zápas o každý bod pro vaši civilizaci, není radno váhat. Rozhoduje odvaha ve spojení s promyšlenou taktikou, neboť musíte umět rychle zareagovat na tah soupeře.

Karty slouží jak k vykládání (jako civilizační karty), tak k bodování (rozhoduje barva). Každý hráč má svůj bodovací balíček. Při jedné variantě hry do něj nikdo nesmí nahlížet, počet nasbíraných bodů z jednotlivých odvětví musí během hry každý odhadovat. Takže se ukáže až na konci, kdo má nejvyváženější civilizaci.

Graficky je hra velmi zdařilá a je radost s kartami hrát. Vůdce představují dřevěné kulaté žetony se symbolem dynastie v různých barvách (pro každé odvětví je jeden).

Hra je určena spíše zkušenějším hráčům. Pravidla nejsou úplně jednoduchá, i když základní princip vykládání karet a sbírání bodů není složitý. Potíže nastávají především při řešení soubojů a válečných konfliktů - jaké karty se kdy počítají a další nuance. Ale po pár hrách a zvládnutí jemných detailů to už nebude žádný problém a věřím, že si hru zamilujete.

Hra umožňuje celou řadu variací herní strategie, je napínavá až do konce a zábavná při různém počtu hráčů. Při prvních hrách, kdy si budete upřesňovat pravidla a promýšlet další tahy, vám může zabrat i dvojnásobnou dobu, než je obvyklá délka hry.

Pravidla v češtině jsou dostupná. Hra sice není lokalizována do češtiny, ale vzhledem k tomu, že jsou karty bez textu, ani by nebylo kromě pravidel co lokalizovat.

Odkazy:

***

Žádné komentáře: