Recenze: Černé historky

Autor: Holger Boesch
Rok vydání: 2004 (česky 2009)
Výrobci: MindOK, Moses
Obvyklá cena: cca 240 Kč
Herní systém: logická hra, rozkrývání záhady pomocí otázek
Čeština: hra je kompletně v češtině

Všichni milovníci detektivek a tajuplných příběhů či řešitelé záhad by měli zbystřit. Vyšly totiž Černé historky, které obsahují 50 tajuplných detektivních příběhů. Nejedná se však o další knihu, ale o originální společenskou hru pro dva a více hráčů. Právě ji vydal MindOK. Původní vydání se jmenuje Black Stories a vyšlo v roce 2004 v Německu (díky velké oblibě je zde k dispozici několik dalších sérií).

Třeba si vzpomenete na to, jak jste si s kamarády či přáteli o letních prázdninách vyprávěli horory a strašidelné příběhy. Možná, že si také zahráli jednoduchou hru na hádání. Někdo v duchu zvolil slovo a ostatní ho měli za úkol uhodnout. Přitom mohli klást jen otázky, na něž se dá odpovědět jen ano či ne. Hrávali jsme také úžasnou hru, ve které jsme měli rozplést klubko příběhu. Z něj jsme znali jen jedinou větu. Na chvíli jsme se stávali Sherlockem Holmesem či Herculem Poirotem. Ať jste něco z toho někdy vyzkoušeli nebo ne, nyní je máte s Černými historkami možnost naplno vychutnat.

Princip je jednoduchý. Jeden z vás (vypravěč) bude znát celý příběh a bude hru moderovat. Ostatním odhalí jen malou část. Jejich úkolem je pomocí dobře zaměřených otázek a vlastního úsudku celý příběh poskládat dohromady. Moderátor ale může odpovídat jen ano nebo ne. Je tedy potřeba klást jednoznačné otázky.

Jak vidíte pravidla jsou opravdu jednoduchá. Záleží jen na samotných hráčích, jak jim rozpletení celého příběhu bude dlouho trvat. Některé rozlousknete za pár minut, jiné vám dají zabrat. Přidám se k doporučení autora, hru nikdy nevzdávejte, vždy se snažte záhadu vyřešit sami. Třeba i za cenu, že se k příběhu znovu vrátíte. Moderátor také může využívat různé nápovědy, pokud se úvahy hráčů příliš od příběhu odchýlí. Hrát můžete již ve dvou. Zábavnější je však hra ve větší společnosti šesti a deseti hráčů.

Kouzlo hry spočívá v postupném odhalování záhady, kterou nikdo z hráčů nezná. V tom je síla i slabost této hry. Kdo už jednou příběh rozluští, buď musí hrát příště jiný, nebo se stát vypravěčem. Padesát příběhů je ale celkem dost na to, aby vám hra chvíli vydržela. Nikdy se tedy neseznamujte s celými příběhy předem, připravili byste se tak o radost ze hry. Časem vyjdou další příběhy z nových sérií (MindOK je již připravuje).

Velkou výhodou Černých historek je, že si je můžete zahrát téměř kdekoliv. Zkrátí vám například cestu vlakem, užijete si společný večer s přáteli či rodinou, zpestří vaši party. K samotné hře nepotřebujete žádné pomůcky. A balíček karet příběhů se vám do batůžku vždy vejde. Karty i pravidla jsou vytištěny na kvalitním papíře s jednoduchými, ale vtipnými obrázky.

Na hře, především s dětmi, je třeba ocenit i to, že rozvíjí logické myšlení. Hráči dostávají rychlou zpětnou vazbu, zda jejich otázky byly správně položené a nakolik posouvají odhalování příběhu kupředu. Učí se tak zcela přirozeně a zábavnou formou.

Příjemnou zábavu a hodně štěstí při řešení záhad :-)

Pokud vás Černé historky zaujaly, můžete se již teď těšit na jejich pokračování. Další série tajuplných příběhů jsou dostupné. Jsou ještě morbidnější, záhadnější a mysterióznější...

Chcete si hru koupit?