Recenze: Děti z Carcassonne

Autor: Marco Teubner
Rok vydání: 2009
Výrobci: MindOK, Hans im Glück
Obvyklá cena: cca 490 Kč
Herní systém: pokládání kartiček, vytváření "mapy" kraje s cestičkami a domečky, umisťování figurek
Čeština: hra je kompletně v češtině

Do rodiny her Carcassonne přibyl nový přírůstek a díky MindOKu je již také k dispozici u nás v českém vydání. Dobrých her pro děti není nikdy dost. A obzvláště je třeba ocenit ty, které jsou určeny pro ty předškolní, ale zároveň jsou vhodné pro společné hraní se staršími dětmi a dospělými. Za další pozitivní znaky považuji jednoduchá pravidla, kvalitní provedení s výraznou a dětem přizpůsobenou grafikou. Děti z Carcassonne takovou hrou jsou.

Hra má stručnou legendu, která je rovněž výtvarně zachycena na kartičkách. Ve městě Carcassonne se koná slavnost, při níž jsou  vypuštěna domácí zvířata z ohrad a kurníků. Děti se celý den baví tím, že běhají po cestách v okolí města, aby rozprchlé ovečky, slepičky, kravičky zahnaly zpět.

Základní princip Carcassonne je zachován. Z kartiček skládáte mapu krajiny a umisťujete na ni své figurky. Tím však podobnost končí. Kartičky můžete přiložit ke kterékoliv již dříve umístěné kartičce, protože do všech stran se rozbíhají cesty (nejde tedy o puzzle). Panáčky hráči mohou umístit až v momentě, kdy je některá cesta uzavřena. Pak položí figurky na obrázky dětí své barvy na této cestě. Učiní tak všichni hráči, jejichž postavičky na uzavřené cestě jsou. Vyhraje ten, kdo má všechny své figurky v krajině jako první. Děti z Carcassonne jsou tedy samostatnou variantu hry.

Hru tvoří sada 36 kartiček, které jsou výrazně větší než v klasickém Carcassonne, a po osmi figurkách dětí ve čtyřech barvách. Figurky jsou také pěkné a velké. Hra je vyrobena poctivě, tak, aby se dětem s kartičkami i figurkami dobře manipulovalo. Tomu je uzpůsobena i grafika, která je výrazná, barevná a velmi pěkná. A dětem se líbí :-) Počet kartiček je uzpůsoben předškolním dětem. Děti z prvního stupně by ocenily i dvojnásobný počet.

Pravidla jsou shrnuta do sedmi bodů na dvou stranách i s obrázky. Z toho první dva hru představují a poslední říká, kdy a jak hra končí. Seznámíte se s nimi velmi rychle, takže hned můžete začít hrát. Hra je rychlá a plyne bez zbytečného zdržování a protahování. A nic brání zahrání několika partií za sebou. Pokud bude pohromadě dětí více, zvládnou další hry v pohodě samy.

Děti z Carcassonne jsou ušity dětem na míru, a nutno říci, že promyšleně a zdařile. Hru doporučuji všem, kdo mají malé děti. Už s čtyřletým dítětem si zahrajete a bude vás bavit jeho nadšení z každého panáčka a ovečky, pětileté zvládne hru rychle a starší budou vymýšlet způsoby, jak vás dospělé nekompromisně porazit. Hra je jednoduchá, a otázkou je, jak často ji hrát, aby se vám neohrála. Pokud ji prostřídáte i s jinými hrami, bude výbornou součástí herní kolekce vašich dětí.

Zkušenější hráče ale musím varovat, hra je to opravdu jednoduchá. Přesto v ní můžete objevovat různé taktické možnosti. Například v tom, jak nejlépe přikládat kartičky s postavičkami vaší barvy, abyste je uzavírali, a naopak soupeři ne. Co říci na závěr: Děti z Carcassonne vaše ratolesti pěkně a přirozeně uvedou do světa deskových her, přitom se leccos naučí a společně se budete dobře bavit.