Představení hry: Kde leží Kulíkov, Řáholec a Kotěhůlky

Počet hráčů: 2–6.
Doporučený věk: od 8 let.
Délka hry: 30 minut.
Autor: Bernhard Lach, Uwe Rapp.
Rok vydání: 2009.
Výrobce: MindOK.
Obvyklá cena: cca 380 Kč.
Herní systém: znalostní zeměpisná společenská hra, přikládání karet.
Čeština: hra vyšla kompletně v češtině.

Rádi cestujete a navštěvujete nejrůznější zajímavá místa spojená s historií či krásami přírody? Zeměpis patřil k vašim oblíbeným předmětům? Pokud jste si odpověděli alespoň malým ano, pak byste měli vyzkoušet hry Kde leží Kulíkov a Kde leží Řáholec. Jsou to dvě varianty zeměpisné společenské hry ze série Kde leží... Dosud vyšly Kde leží Uppsala, Kde leží Kotěhůlky. Nově také vyšla verze zaměřená na Slovensko: Kde leží Kocúrkovo. Zábavnou formou si můžete prověřit, jak dobře znáte polohu hradů, zámků a další pamětihodností či přírodních divů v České republice. Víte, které město leží severněji, Praha nebo Ostrava? Hry vám umožní vydat se na cestu Česku a zavzpomínat na místa, která se vám líbila, a získáte také mnoho tipů na nové cíle vašich výletů.

Hry ze série Kde leží... patří mezi vzdělávací hry, ale její herní mechanismy vám kromě získání nových znalostí dávají řadu taktických možností. Při hře se snažíte seřadit karty s názvy různých míst podle jejich zeměpisné polohy. Pokud přesvědčíte ostatní hráče, že dané místo znáte, takže si netroufnou zpochybnit umístění karty, bude to bod pro vás. Kdo dokáže správně umisťovat karty a také odhalí chyby protihráčů, ten může získat bodovací žetony. Hráč s největším počtem žetonů na konci hry zvítězí.

Všechny hry série mají stejná pravidla. Liší se pouze svým zaměřením: Kulíkov na české hrady, zámky a kláštery, Řáholec na přírodní divy u nás, Kotěhůlky na města a význačná místa Čech, Moravy a Slezska, Uppsala na evropský zeměpis, Kocúrkovo na města a místa Slovenska. Každou z těchto her můžete hrát samostatně. Kulíkov, Řáholec a Kotěhůlky pak můžete libovolně kombinovat. Hru si tak zpestříte, bude také o něco náročnější a zábavnější.

Každá hra obsahuje 200 karet různých míst. Pro každou partii z nich vylosujete celkem 45 karet, které budou představovat váš hrací balíček. Doprostřed stolu pak umístíte speciální kartu světových stran a na ni první kartu místa. Všechny další karty budete umisťovat nad nebo pod ni, vpravo nebo vlevo od ní. Každý hráč do začátku dostane čtyři žetony. 

Během hry se tak bude vytvářet kříž. Nové karty ho budou postupně rozšiřovat, a to v severojižní nebo západovýchodní ose (startovní karta zůstává průsečíkem těchto os). Novou kartu tak umisťujete buď na konec ramena kříže, nebo mezi některé dříve umístěné karty. To bude záviset na tom, zda se hráč na tahu domnívá, že místo označené na nové kartě leží severněji či jižněji od dříve položené karty (v severojižním směru – severní šířka), nebo východněji či západněji (v západovýchodním směru – východní délka).

Hráč na tahu si vezme horní kartu z balíčku, přečte název místa a umístí kartu na místo v kříži, kam si myslí, že patří. Pokud je například na západovýchodní ose Karlštejn, může hráč umístit kartu hradu Lipnice vpravo od něj, protože ví, že Lipnice leží od Karlštejna na východ. Ostatní hráči po směru hodinových ručiček mohou umístění zpochybnit. Kdo tak učiní, otočí nově umístěnou kartu a jednu sousední a ověří jejich přesnou polohu. Pokud bylo umístění správné, musí dát jeden žeton hráči, který kartu umisťovat, v opačném případě od něj žeton získá.

Hráči mohou získat i žetony navíc z banku během tří bodování. K nim dojde při odhalení dvou bodovacích karet (Intermezzo) a na konci hry po umístění poslední karty. Hráči odhadují, kolik karet na stole je umístěno chybně, například proto, že jejich umístění nikdo nezpochybnil. Kontrola probíhá od středové karty postupně do všech směrů. Žetony dostanou všichni správně tipující, případně ti, kdo byli nejblíže.

Pravidla jsou jednoduchá, seznámíte se s nimi během pár minut. Musíte si dát pouze pozor na to, abyste správně kontrolovali umístění karet. Pomohou vám šipky na kartách podle směru, ve kterém kontrolovaná karta leží, vždy hraje roli jen jeden směr. Správnost umístění se také kontroluje ve vztahu sousedních karet. Tah jednoho hráče je rychlý a všichni jsou stále zapojeni do hry, protože kontrolují správnost umístění karty. Dobře si tak zahrajete v jakémkoliv počtu hráčů. Celkový počet karet zajišťuje dostatek kombinací, takže umožňuje mnoho her. Jednu partii zvládnete do třiceti minut, takže si bez nesnází zahrajete i více her za sebou.

Karty míst mají jednoduchou, ale účelnou grafiku. Na přední straně karty je vždy název místa, na zadní straně pak najdete přesný údaj o zeměpisné poloze místa a bližší charakteristiku místa i s fotografií. Bodovací žetony jsou dřevěné. Každá z verzí hry má svůj odstín karet. Kulíkov má světle modrou, Řáholec světle zelenou, Kotěhůlky hnědou.

O úspěchu ve hře rozhodují především vaše znalosti. Svou roli ale hraje to, jak dokážete blufovat – přesvědčit ostatní. Budou-li například často zpochybňovat dobře umístěné karty, budou muset odevzdat hodně svých žetonů. A naopak, pokud nezpochybní vaše rozhodnutí, i když není správné, o žetony nepřijdete.

Hra má také ještě jeden rozměr, který z ní činí výbornou společenskou zábavu. Každá karta vám dává příležitost něco nového se dozvědět. Při ověřování správného umístění si můžete jednak přečíst podrobnosti k místu, jednak kdokoliv z hráčů může připojit nějakou historku či zajímavost. Záleží jen na hráčích, kteří se u hry sešli. Rozhodně se tedy nejedná jen o suchou hru, která testuje vaše znalosti. Naopak, mnohé se můžete dozvědět. Hra se proto hodí pro rodinné hraní. Ocení ji také mnozí jak příležitostní, tak zkušení hráči moderních společenských her.

Odkazy:

Související články:
***
OBRAZOVÁ PŘÍLOHA




























Kde leží Řáholec – ukázka karet




















Karta světových stran – na ni položte startovní kartu místa

Žádné komentáře: