Recenze: Dračí srdce

Autor: Rüdiger Dorn
Rok vydání: 2010
Výrobce: Kosmos, české vydání MindOK
Obvyklá cena: cca 380 Kč
Herní systém: karetní hra, sbírání karet z hracího plánu
Čeština: hra je kompletně v češtině, herní materiál je jazykově nezávislý

Dračí srdce je svižná karetní hra pro dva hráče, která vás zavede do světa, v němž vládnou draci, hrdinové, trpaslíci a další bytosti žánru fantasy. Jejím autorem je zkušený Rüdiger Dorn. Mohli jste se setkat s jeho rodinnými hrami Emerald, Jambo nebo hrami pro náročnější Goa, Ludvík XIV. Příprava hry je rychlá, pravidla jsou jednoduchá a snadno pochopitelná. Díky tomu je Dračí srdce vhodná hra pro rodinné hraní s dětmi i pro každého, kdo si rád zahraje rychlou taktickou hru s větším podílem náhody bez složitého promýšlení strategie.

Každý hráč má svůj balíček karet, s nímž hraje. Karty se liší rubovou stranou, jinak jsou karty v balíčcích stejné. Mezi hráči leží hrací deska, na níž jsou vyznačena místa odpovídající kartám a také vztahy mezi nimi. Oba hráči střídavě umisťují své karty z ruky na plán a při splnění podmínek sbírají karty ze sousedních míst. Všechna základní pravidla tak máte pěkně na očích. Získané karty hráčům přinášejí body a jejich součet na konci hry určí vítěze.

Příběh, do nějž je hra zasazena, si ve stručnosti můžete přečíst v úvodu hry. Seznámí vás s jednotlivými postavami: "Dříve žily všechny národy světa v míru a nad jejich osudy bděl Velký drak. Mocný černokněžník záviděl drakovi jeho sílu. S pomocí mocného kouzla ho proměnil v kámen. Jeho ohnivý dech pak zaklel do nádherného rudého kamene, který získal proslulost jako Dračí srdce. O bouřlivé době, která pak nastala, vyprávějí mnohé legendy. Statečné princezny se musely mít na pozoru před udatnými hrdiny a také před záludnými trolly. Mocní ohniví draci toužili po bohatých pokladech, ale byli pronásledováni zručnými lovkyněmi. Jen samotářští trpaslíci se starali pouze o své vlastní záležitosti."

Na začátku hry položí hráči mezi sebe hrací desku a k ní figurku draka. Zamíchají svůj balíček karet a vezmou si prvních pět karet do ruky. Kdo je na tahu, může vyložit jednu či více karet jednoho druhu na jedno místo hracího plánu, kam patří (se stejným obrázkem). To může vyvolat akci. Pokud například umístíte alespoň jednu kartu ohnivého draka, vezmete si všechny karty pokladů, které na desce leží. Nebo když na plán položíte třetí lovkyni draků, vezmete si všechny karty ohnivých draků na desce. Vše je naznačeno šipkami. Získané karty vám zůstanou do konce hry.

Zvláštní postavou je princezna. Po jejím umístění se můžete rozhodnout, zda si vezmete všechny poklady vlevo, nebo všechny kamenné draky vpravo. Pokud zvolíte draky, získáte také figurku draka a na konci svého tahu si doberete karty tak, abyste měli šest karet (jinak si dobíráte do pěti). Zvolíte body, nebo výhodu do další hry? Od ostatních se také liší trpaslíci. Ti žijí vlastním životem ve slujích. Prostě si je vezmete a žádný jiný efekt nemají.

Hra končí v momentě, když do přístavu připluje třetí loď nebo když některému hráči dojde balíček. Loď připluje vždy, když některý hráč na plán položí třetí kartu lodě. Hráči tak mohou konec hry zahrnout do svých plánů. Díky tomu má hra jasný konec a je rychlá.

Čtvercová krabice s dračí hlavou skrývá dvě stejné sady po 50 kartách (odlišeny jsou rubovou stranou), rozkládací hrací plán a figurku draka. Figurku můžete znát z jiných her, například Blue Moon, je z tvrdšího ohebného plastu, takže něco vydrží. Grafika karet i hracího plánu je velmi pěkná, dobře dokresluje atmosféru hry. Karty jsou kvalitní a je příjemné s nimi hrát.

Komu je hra určena? Široké veřejnosti. Dobrých, nenáročných a zábavných her pro dva zas tolik není. Tato k nim patří. Dobře si zahrajete a lidmi, kteří zatím moc her nehráli. Jednoduchá pravidla vám dovolí hned začít. Hru však mohou ocenit i zkušenější hráči, kteří si po náročné strategii chtějí užít něco rychlého ve dvou.

Před hrou vždy dobře zamíchejte oba balíčky karet. Náhoda má svou roli právě v tom, jaké karty si dobíráte do ruky. Počty jednotlivých druhů karet jsou dané, a pokud dokážete sledovat, kolik jich bylo zahráno, získáte výhodu (a o něco tím náhodnost oslabíte). Nemůžete se však spoléhat na to, že dostanete správné karty ve správný čas. Musíte svou hru přizpůsobit tahům soupeře.

Doporučuji hrát na dvě nebo tři vítězství. Jakmile se hru naučíte, zvládnete partii do 20 minut, takže do hodiny v klidu zvládnete tři hry. Další možnou variantou je, že budete sčítat získané body v několika hrách (jejich počet domluvte předem).

Dračí srdce je vydařená rodinná hra pro dva hráče. Pokud máte děti školou povinné, pak by neměla chybět mezi hrami, které s nimi hrajete.

Varianta pravidel: Draka získáte i tehdy, když na políčku neleží žádný zkamenělý drak. Stačí položit princeznu. Díky tomu mají hráči větší šanci získat draka, a mohou využívat jeho výhodu. Získávají také větší prostor pro taktizování.