Recenze: Panovník – vybuduj svou pyramidu moci

Panovník je nová strategická hra, která vás na první pohled zaujme svými krásně ilustrovanými čtvercovými kartami a množstvím žetonů. Patří mezi menší hry, ale výbavou předčí vaše očekávání. Tuto novinku vydal v září MindOK. Poprvé byl Panovník představen loni v Essenu pod názvem Viceroy. Hra využívá jednoduchou aukci k rozdělování nových karet a musíte dobře hospodařit se zdroji, které představují čtyři druhy drahokamů. Za ně dražíte a také stavíte nové karty do své pyramidy moci.

Hra vás zavede do fantasy světa Laar, do kterého je zasazena také ruská LCG hra Berserk. Při boji o moc se budete opírat především o různé spojence od podivínů po korunního prince a také o rozličné zákony, které vyhlásíte. Postupně z nich vybudujete svou pyramidu moci, abyste zvýšili vojenskou i magickou moc své provincie, rozšířili znalosti tajných věd a získali drahé kameny, bez nichž se rozvoj neobejde. Čím výše budou, tím větší odměnu vám poskytnou. Jen tak máte šanci stát se novým vládcem říše Laar. Bude jím ten, kdo nasbírá nejvíce vítězných bodů.

Hra nemá herní plán, přesto budete potřebovat poměrně dost místa na stole, abyste měli prostor pro nabídku nových karet, ale především k vytváření vlastní pyramidy z karet. A samozřejmě, abyste měli po ruce nezbytné žetony. Celá hra se točí okolo čtyř druhů drahokamů rozlišených barvou. Budete je požívat při dražbě a také s nimi platit při vlastním vykládání karet z ruky, ale uplatníte je i na konci hry. Bez tohoto důležitého zdroje se tedy neobejdete.

Hra využívá jednoduchý dražební systém pro rozdělení karet v nabídce. Každý hráč tak může touto cestou získat maximálně jednu kartu v kole. Vyberete si tajně jednu barvu drahokamu, u kterého leží vámi zvolená karta, a příslušný drahokam dáte skrytě do dražby. Pokud si stejný drahokam nevybral nikdo další, karta v nabídce je vaše. V opačném případě musíte do dražby znovu. Při dražbě můžete také použít žeton meče místo drahokamu. Ten vám dává přednostní právo výběru karty bez ohledu na barvu. Získat ho můžete během hry jako odměnu od některé postavy, kterou získáte do své pyramidy.

Můžete ale také pasovat, místo karty pak získáte tři drahokamy ze společné zásoby (případně více za žetony vědy). Další možností, jak můžete získat drahokamy, je odměna za vyloženou kartu.

Novou kartu přikládáte k těm, které jste již vyložili dříve, a to postupně po jednotlivých úrovních. Na vyšší úroveň ji můžete položen jen tehdy, pokud se bude opírat o dvě karty z nižší úrovně. Získáte tak hodnotnější odměnu, ale bude vás to stát víc drahokamů (navíc přesně vyznačených barev, které musíte mít). Je tedy nezbytné dobře uvážit, na jakou úroveň své pyramidy moci určitou kartu umístíte. Vyšší místo v pyramidě moci ale vždy neznamená lepší odměna.

A abyste to neměli tak jednoduché, snažíte se jednotlivé úrovně propojovat barevnými kruhy (vytvoříte je vždy pomocí tří karet), protože vám přinesou další body na konci hry. Sestavování karet do pyramidy je v podstatě takový samostatný puzzle. Jeho řešení začíná již výběrem správné karty. Při umisťování zohledňujete barevné kruhy, ale především odměnu, kterou vám přinese. Budete chtít zdroje, karty postav či zákonů, body, nebo výhody do další hry?

Ve fázi budování můžete kromě karet postav vykládat i karty zákonů, která mají různý efekt, některé okamžitý, jiné trvalý či vám přinesou body navíc na konci hry. Zatímco aukční fáze vám přinesla maximálně jednu kartu, ve fázi budování můžete vyložit až tři karty. Tři zákony jste dostali na začátku hry, další jste mohli získat díky odměně.

Body moci rozhodnou o vítězství

Počet kol hry je omezen na dvanáct, po vybrání balíčku hra končí. Je to dost na to, abyste si zajistili vše potřebné k co největšímu zisku bodů na konci hry. Ale to mluvíme o ideálním stavu. Ve hře musíte neustále sledovat několik věcí současně a zároveň nesmíte zapomínat ani na soupeře. Dobrý odhad toho, co by mohli potřebovat, vám ušetří značné zdroje, a to může rozhodnout o vítězství.

Body dostanete na konci hry téměř za všechno, za jednobarevné kruhy, za věčné drahokamy, za karty zákonů, za žetony bodů moci, za magii, za kompletní sadu obrany, vědy a magie. Nesmíte přitom zapomínat na bonusové žetony. Na zmar nepřijdou ani zbývající drahokamy. Můžete je totiž použít k přebarvení částí kruhů, abyste doplnili chybějící barvu.

O body ale můžete také přijít. Ztrátu vám způsobí meče vašich soupeřů, tedy pokud se neubráníte pomocí štítů. Každý meč, který neubráníte, vás připraví o čtyři body, a to není málo.

Je jen škoda, že součástí hry není bodovací tabulka, tak jako například u Caverny či Agricoly. Body na konci hry si musíte zapsat na papír postupně podle přehledu na konci pravidel, abyste nic nevynechali.

Hru Panovník ocení především náročnější hráči, kteří rádi hledají různé kombinace a cesty k vítězství. Co se týče pravidel, je hra přístupná širšímu okruhu zájemců. Potřebujete znát průběh aukce, stavění karet a celkové bodování. K dobrému zahrání je ale nezbytné se seznámit s efekty karet a vyzkoušet si, jak je efektivně využít, což platí pro všechny obdobné karetní hry.

Musíte se také připravit na náhodu, která hru ovlivňuje. Vychází jednak z namíchání karet, jednak od hráčů samotných. Váš promyšlený plán to může narušit, a tak musíte volit i alternativní cesty. Hře to ale dává správnou míru napětí a šanci uspět různým hráčům. Stále ale platí, že k vítězství má blíž hráč, který hraje lépe než ostatní.

Hodnocení

Na hře je příjemné, že si ji užijete, i když vám závěrečné bodování zrovna nevyjde. Vždy si vybudujete svou pyramidu moci složenou z unikátních postav. Každá karta, kterou získáte, vám dává několik možností, jak ji využít. Cest k získání bodů je celá řada, a pokud vám nevychází jeden způsob, můžete sáhnout po jiném.

Hra rychle plyne bez zbytečných prostojů. Řada rozhodování probíhá současně, a teprve vyhodnocování v určitém pořadí. Herní doba se díky tomu nenatahuje. Tím, že se pyramida moci buduje postupně, má spád a graduje. Jednu partii zvládnete okolo hodiny, takže i když vám karty zrovna nebudou přát, můžete uspět hned v té následující.

Nemusíte si pamatovat jednotlivé karty, ale je dobré mít přehled o efektech, které poskytují. Díky tomu, jaké karty a kdy přicházejí do hry a volbou samotných hráčů během aukce, je každá hra jiná. Nutí vás volit různé strategie a ty přizpůsobovat vývoji hry, využívat příležitosti, které se naskytují.

Počet hráčů:  1–4 hráči
 Doporučený věk:  od 12 let
 Délka hry:  60 minut