Recenze: Galaxy Trucker

Výrobce: Czech Games Edition
Jiné názvy: Raketky, Vesmírný tirák
Ocenění: Deutscher Spiele Preis 2008 (7. místo), Hra roku 2008 (nominace)
Obvyklá cena: cca 900 Kč
Herní systém: pokládání dílků, akce
Čeština: hra je kompletně v češtině

Hra Galaxy Trucker byla oficiálně představena na Deskohraní 29. září 2007. Možná jste se již setkali s jejím pracovním názvem, který zněl Raketky. S touto novou hrou Vládi Chvátila přichází, troufám si říct, herní událost tohoto roku, která v Essenu odstartuje do hvězdných výšek. Hra je jednoduchá, svižná a vtipná, spojuje osvědčené principy s novými nápady do jedinečného funkčního tvaru. Koho chytne, toho nepustí.

Hra vás zavede do daleké budoucnosti, kdy lidstvo osídlilo i nejvzdálenější kouty galaxie a setkalo se s mimozemskými civilizacemi. Stanete se kosmickými "tiráky", kteří se vydávají na cesty galaxií, aby si vydělali pořádný balík kosmických kreditů. Nejprve si ale musíte postavit svůj vesmírný koráb – sestavíte ho ze součástek, které získáte ve skladu nadplanetárního konsorcia Společnost, s. r. o. Teprve potom odstartujete na cestu, při které budete čelit meteoritům, pirátům a jiným nebezpečím, ale i využívat příležitosti k výdělku. Když doletíte první a s nepoškozenou lodí, Společnost vám vyplatí tučný bonus.

Komponenty hryHra probíhá ve třech etapách. V každé z nich si jako dobrodruzi-truckeři postavíte novou loď, s níž absolvujete let. V první etapě stavíte jen malou loď na krátkou cestu, musíte nejprve prokázat své schopnosti. Ve druhé pak již můžete postavit loď vyšší třídy a ve třetí obří loď nejvyšší třídy, se kterou se budete moci vydat do nejvzdálenějších koutů galaxie. Čím nebezpečnější cesta, tím větší šance na dobrý výdělek.

Postavit kvalitní loď však není jen tak. Všichni hráči staví své lodě současně – tak rychle, jak to stíhají – z dostupných dílů jako puzzle. Musíte proto dbát na to, aby byly jednotlivé součásti lodi dobře připojeny. Jinak hrozí, že se loď cestou rozpadne. Co máte k dispozici? Bez posádky letět nemůžete, takže nezbytně potřebujete pilotní kabiny, a bez motorů byste se také nikam nedostali. Děla se zas hodí, když potkáte vesmírné piráty, aby vás neobrali o náklad. A co by to bylo za nákladní loď bez nákladových prostor – potřebujete je k uložení nákladu, který na vás čeká na různých planetách a za nějž získáte další kredity.

Letové kartyPo postavení lodí se připravíte k odletu a umístíte své raketky na letový plán v pořadí, v němž jste lodě dokončili. Kdo letí v čele, stává se vedoucím hráčem a jako první se rozhoduje, zda a jaké zboží vyzvedne na blízké planetě, ale jako první také musí čelit případnému útoku pirátů. Let končí po vyhodnocení poslední letové karty (v první etapě jich je 8, ve druhé 12, ve třetí pak 16).

Zpracování hry je kvalitní a po všech stránkách profesionální. Hra má příjemnou a přehlednou grafiku. Všechny důležité informace máte k dispozici na hracích plánech, takže si je nemusíte pamatovat nebo je lovit v pravidlech. Raketky, figurky ufonů a postavičky lidí jsou vyrobeny z umělé hmoty, zboží představují dřevěné kostičky, baterky jsou skleněné. Měna – kosmické kredity – je ze solidního kartonu, stejně tak součástky pro stavbu lodí. Každý hráč má vlastní plán lodi pro jednotlivé etapy. Letový plán je společný. Herních součástí tedy není málo, odpovídá tomu i váha zakoupené krabice.

Zvláštní pozornost si zaslouží pravidla. Nebudete se nudit ani při jejich "studiu". Jednak jsou napsána srozumitelně a přehledně s názornými ilustracemi, jednak jsou okořeněna vtipnými "hláškami" a komentáři, které vás vtáhnou do hry. Na příklad se dočtete, že mimozemšťan z rasy mechaniků dodá vašim motorům sílu, ale pokud je síla vašich motorů 0, zůstává 0 i s mimozemšťanem – nemyslete si, že vyskočí ven a bude vaši loď tlačit. Pravidla jsou vytištěna na kvalitním papíře a mají svou atmosféru. Oceníte také to, že hned můžete začít hrát - postavíte si první loď a absolvujete první zkušební let. Teprve potom se pustíte do plné hry. Text pravidel vás povede krok za krokem. Celkově jsou pravidla hry jednoduchá, rychle se je naučíte a navíc zábavnou formou. Na závěr pravidla obsahují také varianty pro zkušené hráče, takže si hru můžete užít i po mnoha absolvovaných letech, a odpovědi na případné nejasnosti.

Letový plánJedna hra trvá okolo hodiny. Při seznamování s hrou počítejte se dvěma hodinami. Jednou z předností je, že během hry nedochází k žádným prostojům, stále se něco děje. Kdo jako první postaví svou loď, otočením přesýpacích hodin vymezí čas do startu i ostatním hráčům. A může se bavit pohledem na jejich zoufalou snahu dostavět loď co nejlépe. Samotný let probíhá také ve svižném tempu a za častých výbuchů smíchu či nářků, když meteorit či zásah pirátů odstřelí část lodi některého hráče.

Hru si užijete v jakémkoliv počtu hráčů – ve dvou, třech i čtyřech. Ve větším počtu se nejspíš víc nasmějete a lépe uplatníte své strategické buňky. Ale pokud zrovna nemáte žádného spoluhráče, můžete si zahrát i sami. Přesýpací hodiny vám odměří čas na stavbu a pak uvidíte, zda vaše loď doletí bez úhony a kolik cestou vyděláte.

Hra vás bude bavit, i když se vám zrovna nebude dařit (budete na "chvostu"). Navíc vyhrává každý, kdo si cestou vesmírem něco vydělá. Kdo získá nejvíce kreditů je "jen" první mezi prvními. Základem úspěchu ve hře je dobře postavená loď. Je tedy potřeba stavět s rozmyslem, každá chyba vás totiž bude něco stát. I při samotném letu se můžete rozhodovat, zda vyrazíte do čela a risknete střet s nebezpečím, nebo se skryjete za ostatními a budete vyčkávat. Hra tedy kombinuje akci se strategií. Náhoda má ve hře přesně a ústrojně vymezené místo. Jaká událost přijde, kudy proletí meteorit či střela. Všem měří stejně. Po skončení jedné hry se budete těšit na další. Vzhůru tedy za vesmírným dobrodružstvím :-))